گنجور

دوبیتی شمارهٔ ۸

اگر دل دلبر و دلبر کدام است
وگر دلبر دل و دلرا چه نام است
دل و دلبر بهم آمیته وینم
ندونم دل که و دلبر کدام است

اطلاعات

وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
منبع اولیه: ویکی‌درج

* با انتخاب متن و لمس متن انتخابی می‌توانید آن را در لغتنامهٔ دهخدا جستجو کنید.

خوانش ها

دوبیتی شمارهٔ ۸ به خوانش سید جابر موسوی صالحی
دوبیتی شمارهٔ ۸ به خوانش ضجرت

آهنگ ها

این شعر را چه کسی در کدام آهنگ خوانده است؟

"ساز و آواز شور ابوعطا"
با صدای امیر محمد تفتی (آلبوم رمز مستی)

حاشیه ها

1391/09/07 22:12
محمد حسین

طبق سنگه نوشته دور مقبره باباطاهر :
اگر دل دلبر دلبر کدومه
وگر دلبر دل دل رو چه نومه
دل و دلبر بهم آمیته وینم
ندونم دل که و دلبر کدومه

1391/10/19 17:01
میرعماد

سؤال: این بیت به چه معنیه؟
اگر معنی‌ش همونیه که به نظر می‌آد، چرا این‌طور نوشته شده؟

1391/10/19 17:01
میرعماد

البته، منظورِ من، بیتِ اوّلِ دوبیتی بود.

1392/03/02 21:06
محمدرضا

سلام و سپاس از سایت گنجور و دقت نظر دوستان بخصوص جناب محمد حسین .
نظر ایشان کاملا درست است طبق مشاهدات این کمترین

1393/01/07 22:04

سلام . منم با نظر دوست گرامی آقای محمد حسین موافقم . در ضمن آیا دوبیتی شماره 8 و دوبیتی شماره 344 یکی اند یا نه ؟

1393/04/06 14:07
نام؟

به اقای میر عماد:
این بیت به یکی از عمیق ترین حالات عرفانی اشاره داره که در ان عاشق به مقام نیستی میرسه و دیگر دلی برایش نمی ماند.

1393/07/10 12:10
امین کیخا

ویدن برای دیدن آمده است . وینه را هم داریم که پیشتر در کردی به کار رفته است و برابر عکس است .

1393/07/10 12:10
امین کیخا

آمودن را هم افزون بر آمیختن به همان معنا داریم ولی باید با آمادن که آماده کردن است و نیز آمود که معنای پر می دهد مثلا آمود دریا یعنی رودخانه ی پر اشتباه نشود .

1395/05/30 05:07
احمدی

سلام جناب امین کیخا . تصور میکنم گزاره " آمیته وینم " ( به ضم نون ) معادل " آمیخته بینم " به کار رفته , کما اینکه هم اینک هم در گویش همدانی کلمه "می بینم " تلفظ می شود : " می وینم " . اما اینکه مصدر " ویدن" را به معنی" دیدن " جنابعالی از کدام گویش نقل کرده اید نمیدانم . با تشکر

1397/02/02 14:05
Mahsa

معنی بیت اول چیه؟

1397/08/11 00:11
مهدی قناعت پیشه

اگر دل دلبره دلبر کدام است،وگر دلبر دله دلرا چه نام است،دل و دلبر بهم آمیته وینم
ندونم دل که و دلبر کدام است؟
دل و دلبر هر دو خاست! دل ما مشمول دلبرست ودلبر مشمول دل ما نیست!خدا شامل دل ماست و دلم همیشه شامل او یا شیطان!

1397/08/11 00:11
مهدی قناعت پیشه

اصلاح املایی: دل و دلبر هردو عشق و یا خداست و تفاوت اینکه هم خدا و هم شیطان در دل ماست. که خداوند عشق یکی را برای دل دنیایی ما گذارده تا از آن یا از شیطان او را بتوانیم بشناسیم و درک خدا بی شیطان برای انسان ممکن نیست.

1398/08/13 00:11
سایه ی آفتاب

اگر دل دلبره دلبر کدومه
وگر دلبر دِلِه دل را چه نومه
دل و دلبر به هم آمیته وینم
نذونم دل که و دلبر کدومه

1399/09/02 14:12
فریدون

آمیته همان آویته کردی است به معنی آمیخته

1399/09/02 14:12
فریدون

وینم مخفف ئه وینم کردی یعنی میبینم

1399/10/19 16:01
مهدیار

با احترام
بنظر حقیر این ابیات عارفانه
به حقیقت عاشق و معشوق میپردازد
چراکه در ابتدا خالق ، عاشق مخلوق خود بوده
و سپس مخلوق ، با علم و عرفان خود را عاشقِ خالق نموده است...
فلذا عاشق ، معشوق است و معشوق ، عاشق...
پس دل همان دلبر است و دلبر هم دل ...

1399/12/10 20:03
احمدرضا

سلام
با نظر سایه آفتاب موافقم و املا ای دو بیتی بدین شرح است:
اگر دل دلبره دلبر کدومه
وگر دلبر دله دل را چه نومه
دل و دلبر بهم آمیته وینم
نذونم دل که و دلبر کدومه

1402/03/01 03:06
یزدانپناه عسکری

1- اگر دل دلبر و دلبر کدام است - وگر دلبر دل و دلرا چه نام است

2- دل و دلبر بهم آمیته وینم - ندونم دل که و دلبر کدام است 

***

[سهراب سپهری]

هر رودی، دریا، هر بودی بودا شده بود.*

***

[یزدانپناه عسکری]

محو خود

حیرت در حیرت ناظری است که، نمی نتواند صورت خود را در آینه تجلی مشاهده کند :

چگونه بدانم که هستم در حالی که من همه این چیزها هستم .

______

* هشت کتاب ، سهراب سپهری – تهران : انتشارات طهوری 1385- ص 240 ؛ -  3:27